Hjemmesykepleie er en tjeneste som gir helsehjelp til personer i eget hjem. Borgere som bor i egen bolig og som har behov for helsetjenester kan søke om dette.
Søk om helsetjeneste i hjemmet
Hjemmesykepleie er en tjeneste som gir helsehjelp til personer i eget hjem. Borgere som bor i egen bolig og som har behov for helsetjenester kan søke om dette.
Saksbehandlingen skal ivareta den enkeltes mulighet for et selvstendig liv, hvor dine egne ressurser utnyttes og legger til rette for økt mestring.
Helsehjelp tildeles etter en individuell og helsefaglig vurdering av behov.
Vårt mål for tjenestemottakere er at den enkelte skal oppleve trygghet, respekt og forutsigbarhet ved ytelser fra hjemmetjenesten.
Målgruppe
Funksjonsnedsettelse, akutt eller kronisk sykdom.
Kriterier
- Det må foreligge et hjelpebehov som skyldes sykdom eller funksjonsnedsettelse.
- Det må være et reelt behov for nødvendig helsehjelp i form av hjemmesykepleie.
- Du kan søke om hjemmesykepleie når du bor eller oppholder deg i kommunen, og du har helseproblem eller funksjonsnedsettelse som krever at du har behov for sykepleie i eget hjem, for eksempel til pleie, ernæring, medisinering eller sårstell.
- Du ønsker å motta omsorg ved livets slutt.
- Du trenger etterbehandling eller opptrening for å klare deg selv, dette utføres i samarbeid med ergoterapeut og fysioterapeut.
Hjemmesykepleie er ikke en erstatning for tjenester som kan utføres på legekontoret, dersom man kan komme seg til legekontoret med drosje eller annen transport.
Hjemmesykepleie innvilges ikke til tjenester som ikke er helsehjelp.
Pris
Tjenesten er gratis.
Det informeres om at ved søknad om kommunale tjenester må søker samtykke til innhenting av inntektsopplysninger. Dette gjøres elektronisk.
Standard på tjenesten
- Det foretas fortløpende faglig og individuell vurdering av omfanget og hyppigheten av tjenestene i samråd med tjenestemottaker.
- Tjenesten er tidsbegrenset.
- For at helsehjelpen skal gis er det en forutsetning at boligen tilrettelegges med nødvendige hjelpemidler. Tjenesteyter vurderer behov for nødvendige hjelpemidler.
Hvilken hjelp kan gis?
Hjemmesykepleien utfører nødvendig helsehjelp og veiledning, dette tilpasses personens individuelle behov, i kortere eller lengre perioder.
Dette kan være for eksempel:
• Trygghetsalarm, til personer som har behov for akutt hjelp av hjemmetjenesten (ved livstruende tilstand skal man hvis mulig kontakte 113)
• Hjelp til ivaretakelse av personlig hygiene og egenomsorg
• Legemiddelhåndtering, enten personlig oppmøte eller via velferdsteknologi
• Medisinske prosedyrer
• Sårbehandling
• Observasjon
• Veiledning og opplæring, slik at du kan mestre oppgaver på egen hånd (dosere medisiner, skifte stomi og lignende)
• Veiledning om kosthold og helsespørsmål
• Praktiske ting som å stå opp, legge deg og toalettbesøk
• Hjelp til å søke om tekniske hjelpemidler, eller velferdsteknologiske hjelpemidler
• Bistand i livets siste fase
• Velferdsteknologiske løsninger
Slik søker du
Hvis du trenger hjelp fra hjemmetjenesten kan du ta kontakt med Tildelingskontoret i kommunen for mer informasjon. Dersom en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Du sender skriftlig søknad til kommunen.
Du søker om hjemmesykepleie ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester.
Søk helsetjenester i hjemmet her
Last ned fullmaktsskjema til utfylling her (PDF, 70 kB)
Hva skjer videre?
Søknad om hjemmesykepleie behandles på inntaksmøte i helse og omsorg. Inntaksmøtet består av saksbehandler, enhetsledere og ergoterapeut. Det er møte en gang i uken. Utover dette vil søknader som omfatter nødvendig helsehjelp bli behandlet fortløpende avhengig av brukers behov. I forbindelse med søknad om hjemmesykepleie kan det være nødvendig med et kartleggingsbesøk i hjemmet. Kartleggingsbesøk utføres oftest av saksbehandler og ergoterapeut, noen ganger er det med representant fra hjemmetjenesten.
Arbeidsplasskartlegging gjennomføres før tjenesten starter. Kartleggingen består blant annet av boligens tilstand, utstyr, møblering, husdyr, røyk, utlufting, smitte, med mer.
Klageadgang
Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren.
HELSETJENESTEN OMFATTER:
ADMINISTRERING AV MEDIKAMENT
Hovedregelen er at brukere tar hånd om sine medisiner selv. Brukere som kan benytte seg av multidose direkte fra apotek vil ikke få bistand til administrering av medikamenter.
Bistand kan omfatte å bestille resepter fra lege, kontakt med apotek, administrering av enkeltdoser.
Administrering av medisiner vil der det er mulig gis ved bruk av elektronisk medisindispenser.
SÅRBEHANDLING
Sår skal som hovedregel være vurdert av lege og følges opp ved legekontor. Kun der det ikke er mulig for bruker å komme seg til legekontor utføres sårstell i hjemmet.
PRØVETAKING, UNDERSØKELSER, INJEKSJONER OL.
Utføres ikke der bruker kan oppsøke legekontor.
Måling av blodtrykk, puls og blodsukker kan gjøres som et ledd i en observasjon. Dette skal være faglig begrunnet og tidsavgrenset.
OMSORG VED LIVETS SLUTT
Vi vil så langt det lar seg gjøre imøtekomme brukers ønske om å dø i eget hjem, eventuelt med sine nærmeste tilstede.