Praktisk hjelp i hjemmet

Du kan søke om praktisk bistand / hjemmehjelp hvis du har behov for hjelp til dagliglivets gjøremål.

Søknaden kan gjelde en periode der du har et særlig hjelpebehov grunnet sykdom, eller bistand på ubestemt tid.

DU KAN SØKE OM HJELP TIL:

  • renhold
  • oppvask
  • vask av klær
  • sengetøyskift
  • tilberede frokost, kvelds og varme ferdigmiddager
  • bære ut søppel
  • bestille husholdningsvarer ved bruk av konto i butikk

Renhold kan være vask av gulv, støvsuging, tørke støv og skifte sengetøy. Dette gjelder rom som du bruker daglig. Utføres som standard hver 4. uke.
Hjelp til rengjøring gis i utgangspunktet ikke ved midlertidig behov under 4 måneder.

VURDERERING AV SØKNADEN

Søknad om praktisk bistand behandles på inntaksmøte i helse og omsorg. Inntaksmøtet består av saksbehandler, enhetsledere, fysioterapeut og ergoterapeut. Det er møte en gang i uken. Utover dette vil søknader som omfatter nødvendig helsehjelp bli behandlet fortløpende avhengig av brukers behov. I forbindelse med søknad om praktisk bistand kan det være nødvendig med et kartleggingsbesøk i hjemmet. Kartleggingsbesøk utføres oftest av saksbehandler og ergoterapeut, noen ganger er det med representant fra hjemmetjenesten.

Målet er at du skal være i stand til å bo i eget hjem så lenge som mulig.

Ved vurdering av søknaden, vil det bli sett på hvilke tiltak du har iverksatt selv med tanke på egenmestring. For eksempel robotstøvsuger, robotvasker og lignende.
Det er viktig at du fortsetter å gjøre det du klarer å gjøre selv, derfor vil vi at du tenker gjennom følgende spørsmål:

  • Hva klarer du selv?
  • Er det andre som kan hjelpe deg?
  • Vil private tjenester være et bedre tilbud til deg?
  • Vil din helse bli dårligere hvis du ikke får hjelpen?


Saksbehandlingen skal ivareta din mulighet for et selvstendig liv, hvor dine ressurser utnyttes og legger til rette for økt mestring.

Rehabiliterende tiltak vil iverksettes der det vurderes som hensiktsmessig. Dette kan være trening, opplæring, veiledning og tilrettelegging.

Tiltak for økt egenmestring kan være: robotstøvsuger, lettere støvsuger, tørrmopp / våt mopp, fordele arbeidet over flere dager, unngå overmøblering, tunge tepper, handlekonto, middagslevering osv.

Arbeidsplasskartlegging gjennomføres før tjenesten starter. Kartleggingen består blant annet av boligens tilstand, utstyr, møblering, husdyr, røyk, utlufting, smitte.
 

Vilkår og informasjon:

  • Nødvendig utstyr for å kunne utføre tjenesten som støvsuger, moppesett, kluter og vaskemidler må være tilgjengelig. Det er et ønske at det er nok utstyr til to tjenesteytere. Ved fast behov for hjelp med oppvask, må det være oppvaskmaskin i boligen.
  • Store og tunge gulvtepper vil ikke bli flyttet eller ristet av tjenesteyter, anbefaler at dette skiftes ut eller fjernes.
  • Tunge møbler vil heller ikke bli flyttet.
  • Vask av vinduer og rundvask av bolig utføres ikke av tjenesten.
  • Rengjøring etter husdyr utføres ikke av tjenesten.
  • Rengjøring og opprydding etter besøk hos tjenestemottaker, utføres ikke av tjenesten.
  • Ved behov for hjelp til støvtørking, kreves det opprydding i reoler i forkant. 
  • Der boligen bærer preg av manglende renhold over lang tid kan det kreves rundvask på brukers regning før tjenesten starter. Det kan også kreves innkjøp av teknologiske hjelpemidler som for eksempel robotstøvsuger. 
     

HVA MÅ DU BETALE?

Du må betale en egenandel. Den finner du her under betalingssatser.

Det informeres om at ved søknad om kommunale tjenester må søker samtykke til innhenting av inntektsopplysninger. Dette gjøres elektronisk.
Bor det flere i samme husstand, innhentes inntektsopplysninger på alle (ikke mindreårige barn).

Slik søker du:

Hvis du trenger hjelp fra hjemmetjenesten kan du ta kontakt med Tildelingskontoret i kommunen for mer informasjon. Dersom en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Du sender skriftlig søknad til kommunen.
Du søker om hjemmesykepleie ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester. 
Søk her om praktisk hjelp i hjemmet

Fullmaktsskjema:
Last ned og fyll ut fullmakt her (PDF, 70 kB)
 

Lissiekontovre/Tildelingskontoret
E-post
Telefon 75 18 48 69