Spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL)

Kommunen innvilger tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket. Formålet er å fremme natur- og kulturminneverdiene i jordbrukets kulturlandskap og redusere forurensningen fra jordbruket, ut over det som kan forventes gjennom vanlig jordbruksdrift. Kommunen disponerer årlig en tilskuddsramme som blir tildelt fra Fylkesmannen.

Søknadsfrist i Hattfjelldal: 1. April.

Send søknad

Målgruppe
Eier og leier av eiendommer som er berettiget produksjonstilskudd i jordbruket kan søke om SMIL-midler.

Det kan ikke innvilges tilskudd til prosjekt eller tiltak på landbrukseiendommer som eies og drives av stat, fylke eller kommune med mindre tiltaket er et fellestiltak der en eller flere tilskuddsberettigede landbrukseiendommer er med.

Tiltaksstrategier for spesielle miljøtiltak i landbruket, tilskudd til miljøtiltak i skog og tilskudd til tiltak i beiteområde 2024-2027 (PDF, 961 kB)

Landbruksdirektoratet

Hanne Bråten
Raeriestæjja laanteburrie/Landbruksrådgiver