Navnesaker Helgelaante og Skaalma

Sametingets stedsnavntjeneste har tilrådd skrivemåten Skaalma som sørsamisk skrivemåte for dalen og gard 34 i Hattfjelldal kommune. Stedsnavntjenesten har gitt foreløpig tilråding om skrivemåten Helgelaante som sørsamisk navn på landskapsområdet Helgeland.

Gammelt kvernhus ved bekken - Klikk for stort bilde Aud Ringsø

Etter stedsnavnloven skal skrivemåten av et stedsnavn fastsettes med utgangspunkt i den
nedarva, lokale uttalen av navnet. Dersom navnet blir uttalt på ulike måter, ber Kartverket om å få opplyst de forskjellige uttaleformene.

Statens kartverk har sendt disse sakene på lokal høring, og hvis dere har uttalelser til forslagene kan disse sendes til post@hattfjelldal.kommune.no og merkes med «Navnesak Helgelaante/Skaalma».

Hattfjelldal kommune som vil samordne og videresende de lokale høringsuttalelsene til Kartverket

Oppstart av navnesak – Skaalma, sørsamisk navn (PDF, 249 kB)

Brev fra Samisk navnetjeneste - Skaalma, Skardmodal (PDF, 77 kB)

Brev fra Samisk navnetjeneste - Helgelaante Helgeland (PDF, 82 kB)