Adgangsbevis ved levering av avfall på gjenvinningsstasjon

SHMIL innfører adgangskontroll på alle gjenvinningsstasjonene f.o.m. 13. september.

Alle som betaler renovasjonsgebyr har anledning til å levere avfall fra husholdningen vederlagsfritt på SHMIL sine gjenvinningsstasjoner. For å trygge videreføring av denne ordningen, deler SHMIL nå ut adgangsbevis til sine abonnenter. Beviset skal benyttes ved levering av avfall på gjenvinningsstasjonene. Bedrifter og innbyggere fra andre kommuner får ikke adgangsbevis, og har dermed ikke anledning til å levere sitt avfall uten å betale. Ved å stille krav om adgangsbevis sikrer man at abonnentene ikke tar kostnaden med behandlingen av deres avfall.

Beboere i kommunale boenheter og boligstiftelser må benytte kundekort som adgangsbevis når avfall leveres på gjenvinningsstasjonen. Utleier har fått et visst antall kundekort, som kan lånes ut til beboere ved behov. Enkelte boenheter kan få egne kort til disposisjon.

• Kundekortet skannes i selvbetjent terminal på stasjonene som har det (Alstahaug, Brønnøy og Vefsn).

• På mindre stasjoner fremvises kundekortet til betjening, som skanner dette på et nettbrett.

• Vaktmestere og annet personell kan benytte kundekort som tilhører boenhetene, så lenge avfallet stammer fra beboer.

Mer informasjon, samt retningslinjer for bruk av ordningen finner du på shmil.no

Kontakt kommunen v/ NT-avdelingen for å låne kundekort.

Jon Pedersen
Hååkedimmie åvtehke/Vedlikeholdskoordinator