Hattfjelldal kommune markerer Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober - bli med på arrangementer!

Samhold hender - Klikk for stort bilde jarmoluk - pixabay

En nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse, som markeres over hele landet i uke 39-42 hvert år.

Se her hvilke markeringer Hattfjelldal kommune har.

Hattfjelldal kommune markerer Verdensdagen for psykisk helse gjennom ulike arrangementer.

Markering for barn og unge:

På skolen markerer vi dagen med ulike aktiviteter for småskolen og mellomtrinnet hvor det er fokus på Tilhørighet og Fellesskap og det å  SE alle.

10.kl er medarrangører sammen med skolehelstjeneste og Los.

Etter høstferien vil verdensdagen markeres også for barnehagen/1.kl og for ungdomstrinnet.

Treffstedet «backup» markerer Verdensdagen og holder åpent tirsdag 10. oktober 13:00-15:30. Her blir det servering av kaffe, kaker og frukt. Ta gjerne turen innom oss.

Arrangører her er kommunal psykisk helse og rustjeneste. Her er alle hjertelig velkommen!

Om Verdensdagen for psykisk helse 10.okt 2023

I 2022 var det 30 år siden Verdensdagen for psykisk helse ble opprettet 10. oktober som en internasjonal FN-dag for å fremme bevissthet om psykisk helse over hele verden. Dagen markeres i mer enn 150 land, på ulike måter.  I Norge er Verdensdagen en nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse, og blir markert av kommuner, skoler, arbeidsplasser, organisasjoner og enkeltpersoner fra hele landet mellom uke 39-42 hvert år.

Årets tema: Vi trenger å høre til. #lagplass

Les om årets tema for Verdensdagen for psykisk helse.

I fjor gikk Verdensdagen for psykisk helse inn i en ny treårig strategiperiode hvor vi inviterte til felles innsats mot ensomhet og utenforskap, som er sentrale utfordringer for den psykiske folkehelsa.

Hver femte person i Norge har få eller ingen å vende seg til når de har det vanskelig, og det er flere som er ensomme nå enn før pandemien. For sårbare og marginaliserte grupper, er utenforskapet enda større. Forskning viser at det å gjøre noe meningsfullt sammen med andre er viktig for å motvirke ensomhet, utenforskap og psykiske belastninger, spesielt i urolige tider.

I fjor oppfordret vi derfor til å skape flere møteplasser. 3000 skoler, arbeidsplasser, organisasjoner, kommuner, fagmiljøer og privatpersoner tok denne oppfordringen på strak arm og skapte sosiale møtepunkter på kryss og tvers i landet. Det synes, og det betyr noe.

Men vi blir ikke automatisk mindre ensomme, bare vi møtes.

I 2023 skal vi derfor å jobbe for å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende.

Vi trenger å høre til. #lagplass | Verdensdagen for psykisk helse