Navnesak Røs(s)vatn

Padling på Røssvatnet - Klikk for stort bilde Mona Vik

Kom med innspill til navnesak!
Kommunen vil samordne innkommende uttalelser og videresende til Språkrådet og Kartverket.

Innspill sendes til hattfjelldal@hattfjelldal.kommune.no og merkes med «Navnesak Røs(s)vatnet».

Kartverket har reist navnesak om skrivemåten Røs(s)vatnet.
I Sentralt stedsnavnregister er både Røsvatnet og Røssvatnet godkjente skrivemåter.
Kartverket har fått henvendelse om at folk som bor ved vannet uttaler navnet med lang ø, og at skrivemåten derfor bør være Røsvatn.
Saken sendes på offentlig høring hvor eiere og festere, kommunen og lokale organisasjoner har rett til å uttale seg om saken.
I områder der samisk og kvensk er eller har vært brukt tidligere, har brukseiere rett til å velge et samisk og/eller kvensk bruksnavn i tillegg til eller i stedet for det norske bruksnavnet.

Oppstart av navnesak fra Kartverket (PDF, 272 kB)

Navnesaksskjema (PDF, 408 kB)

Innspill til navnesak (PDF, 111 kB)