VefsnafondetFondet skal bidra til å styrke sysselsetningen, øke tilflyttingen og bidra til etablering av nye bedrifter i kommunen. Søk næringsstøtte Utfyllende informasjon finner du her: Hjemmel Hattfjelldal kommunes Vefsnafond er opprettet med hjemmel i Stortingets vedtak av 19.06.2009 om bevilgning av totalt kr 150 mill i revidert statsbudsjett for 2009 under kap. 932 ”Ekstraordinære utviklingstiltak”, post 70 ”Næringsfond ved vern av Vefsnavassdraget”. I henhold til St.prop. nr 67 (2008-2009) utgjør Hattfjelldal kommunes andel av bevilgningen kr 60 mill som er fondskapitalen Vefsnafondet. Fondsmidlene skal benyttes til Tiltak i kommunal regi: Kommunalt nærings- og tiltaksarbeid og kunnskapsrettet infrastruktur, eksempelvis etablereropplæring, samarbeid skole næringsliv og ulike utredninger / analyser knyttet til næringsutvikling. Fysisk infrastruktur for næringsutvikling Sikre lokal bosetting og bolyst herunder trivselsfremmende tiltak Bedriftsrettede tiltak: Bedriftsutvikling, eksempelvis etablererstipend, opplæring, produktutvikling, forskning og innovasjon Tilskudd til bedrifter ved oppstart, og utvidelse av bedrifter Minst 40% av fondsmidlene skal benyttes til bedriftsrettede tiltak, og tilsvarende max 60% til kommunalrettede tiltak. Søknader rettet mot ”bedriftsrettede tiltak” må minimum ha en total investeringsramme på kr.500.000,- for å kunne kvalifisere til behandling under Vefsnafondets regelverk. Søknader med lavere total investeringsramme skal behandles under regelverket for øvrige nærings-/tiltaksfond. Kriterier Næringsfondet skal bidra til å styrke sysselsetningen, øke tilflyttingen og bidra til etablering av nye bedrifter i kommunen. § 4. Forholdet til EØS-regelverket ang Bagatellmessig støtte. 1. En bedrift kan motta til sammen 200.000 EURO i ”bagatellmessig støtte” over en treårsperiode. Perioden regnes fra det tidspunkt bedriften mottar støtte første gang. 2. Bagatellmessig støtte kan gis alle bedrifter uavhengig av størrelse, til alle typer kostnader og til alle næringer med unntak av primær stålproduksjon, transport og eksportrettet virksomhet. 3. Støtte utover reglene i pkt 1 skal rapporteres til ESA i Brussel med kopi av de aktuelle vedtak. § 5 Forholdet til EØS-regelverket ang. økonomisk støtte grunnet i gruppeunntak. Det alminnelige gruppeunntaket omfatter støtte til følgende formål: Regionale investeringer Investeringsstøtte til små og mellomstore bedrifter Kvinnelig entreprenørskap Miljøbeskyttelse Risikokapital Forskning, utvikling og innovasjon (FoUoI) Opplæring Sysselsetting Støtteformer og vilkår Hovedregelen for behandling av søknader om økonomisk støtte fra Vefsnafondet er at søker har søkt om grunnfinansiering av tiltaket i ekstern finansieringsinstitusjon (annen bank el.lignende) før det søkes om kommunal støtte. Støtte fra Vefsnafondet skal være en utløsende faktor i gjennomføringen av tiltaket. Utmåling av lokal støtte legges på samme støttesatser som i EØS-regelverket. Det stilles som hovedregel krav om 30% egenkapitaldekning i alle investeringstiltak det søkes kommunal støtte til. Egenkapital kan bestå av både kroner og egeninnsats. Verdien av egeninnsats skal beregnes i samsvar med Innovasjons Norges beregningsmodell. Lån fra fondet skal kreves pantesikret. Det kan innvilges inntil 5 års rente- og/eller avdragsfrihet. Lån kan ikke gis med lengre nedbetalingstid enn 10 år, inkludert evt avdragsfri periode. Jfr. pkt.1 gis det ikke lån til grunnfinansiering. Midler fra fondet kan ikke nyttes som garantier for lån til næringsvirksomhet. Ref Kommunelovens §51. Det er ikke anledning til å benytte fondets midler til å tegne aksjer eller andeler i privat næringsvirksomhet. Det er likevel anledning til å tegne aksjer i næringsselskap, utleiebygg etc som kommunen eier sammen med private interessenter. Samlet støtte til en bedrift over 3 år kan ikke gis med mer enn 2 mill kr uten kommunestyrebehandling. Det skal etableres avtale om prosjektsamarbeid mellom Hattfjelldal kommune og støttemottaker. Mindretallsanke. Kommunelovens bestemmelser om mindretallsanke gjelder for behandling av saker i henhold til disse retningslinjene. Et mindretall i fondsstyret kan kreve saker fremmet for Kommunestyret for avgjørelse. Krav om mindretallsanke må fremmes før møtets slutt og protokollføres. Forvaltning Fondets kapital skal til enhver tid være plassert til høyest mulig avkastning med den fleksibilitet for uttak som er nødvendig for bruk av midlene i samsvar med fondets formål, jfr. Finansreglementes bestemmelser. Formannskapet er fondsstyre for næringsfondet Hattfjelldal kommunes ”Vefsnafond”. Klageadgang. Kommunestyret er klageorgan for evt vedtak som påklages i Fondsstyret. Rapportering Støttemottaker skal ved årets slutt innrapportere til kommunen om bruken og virkningen av den økonomiske støtten. Det skal i tillegg sendes sluttrapport etter at tiltaket det er mottatt støtte til er gjennomført. Rapportering skjer på faste skjema. Årsrapporter og sluttrapport skal inkludere revisorgodkjente regnskapsrapporter for utførte tiltak / prosjekter. Kommunen skal årlig innen 15.02 rapporteres til Nærings- og Handelsdepartementet om bruken av midlene og måloppnåelse iht kriterier beskrevet i § 3 i disse retningslinjene. Sluttrapport om bruken av midlene og oppnådde resultater skal sendes Nærings- og Handelsdepartementet innen 2 år etter at hele tilskuddet til fondet er utbetalt. Ikrafttredelse og endring av vedtektene. Vedtektene gjøres gjeldende fra vedtaksdato. Vedtaksendringer skal behandles av Kommunestyret. Vedtatte retningslinjer sendes Nærings- og Handelsdepartementet til orientering. Rapporteringsskjema næringsstøtte (PDF, 118 kB) Retningslinjer for Hattfjelldal kommunes Vefsnafond (PDF, 68 kB) Regjeringen.no - Veileder offentlig støtte Regelverk vedr Vefsnafondet, Nærings- og Handelsdepartementet (PDF, 5 MB)